ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Novetats

Tria un apartat:

Cerca de novetats

Paraules:
Tema:
Tipus:
Ajuda

la mà de guido
 

NOVETAT

L'Albéniz concertant

L'Albéniz concertant

Classificació temàtica: Música simfònica i concertant


Isaac Albéniz (1860-1909): Rapsodia Española Op. 70, Suite from The Magic Opal, Piano Concerto No. 1 Op. 78 “Concierto fantástico”, Suite Española.

Martin Roscoe (piano). BBC Philharmonic. Director: Juanjo Mena.

CHANDOS CHAN10897 DDD. 1CD. 80 minuts

Chandos

Recomanat per Catclassics

El segell escocès Chandos prossegueix la seva puntual però qualitativa línia d’aportacions al patrimoni espanyol i, enguany, ha comercialitzat un compacte amb les dues úniques obres concertants completades per Albéniz: la Rapsodia española i el Concierto para piano y orquesta Nº1 “Concierto fantástico”, ambdues concebudes el mateix any però diferents en les seves influències. Unes obres que, com la majoria de la seva música simfònica, no va ser orquestrada per ell. La primera se serveix en l’orquestració d’Enescu, la més difosa, i davant la tensió subjacent i caràcter enigmàtic de Miguel Baselga (orquestració original de Bretón editada per Jacinto Torres de 1997) en el seu enregistrament pel segell BIS, Martín Roscoe i Juanjo Mena aposten per un major preciosisme sonor dins d’un concepte més estilitzat i afrancesat com si es tracés de les Noches en los jardines de España de Falla -amb els pintorequismes d’Enescu inclosos-. L’elegància i l’0idiomatisme remeten de manera llunyana a la mítica gravació de Gonzalo Soriano, l’ONE i Frühbeck de Burgos, tot i que amb menys nervi. Els minutatges de Baselga i Roscoe ho afirmen: 11:21 el primer i 12:51 el segon. Uns trets també presents en el Concierto para piano nº 1, orquestrat per J. Trayter (Tomás Bretón), l’únic completat per Albéniz, sota el prisma del Romanticisme germànic (Schumann) i l’efusivitat lírica de Chopin i Grieg, en una execució menys febril i proteica que Baselga però molt sensual i exquisida, amb uns minutatges aquest cop molt semblants.

Complementen el disc tres fragments que formen la suite de The Magic Opal (obertura, preludi al acte II i ballable del mateix) amb un efluvi subjugant en el Grandioso amb el tema principal exposat pel tutti amb gran fluïdesa i habilitat de Mena en el rubato i el fraseig lligat. Clou l’enregistrament la Suite española, orquestrada per Rafael Frühbeck de Burgos, en el que, segurament, Hans Zender, anomenaria música “composta” per no esdevenir tant una reactualització del material de partida com un exercici d’estil per ressaltar les qualitats de l’original, sense un interès específic per una reescriptura molt moderna. Magníficament interpretada, destaca una Granada sensual i expansiva i una magistral Asturias (especialment la secció central) en una altra excel·lent demostració d’idiomatisme dins d’un concepte que, a grans trets, ens atansa a Ravel. La pulcritud i el refinament en les transicions entre seccions i passatges dialògics, sense portamenti exagerats i amb un tracte tímbric vivaç alhora que matisat són trets identificatius de la gravació. En resum, excel·lent prestació de Martín Roscoe i de la BBC Philarmonic sota la direcció d’un Juanjo Mena que amplia la seva important carrera i trajectòria internacional. Sens dubte, és un dels discs més significatius dels darrers anys a l’entorn d’Albéniz què, com ha deixat escrit Antonio Muñoz Molina, mai va voler convertir la seva música en la banda sonora d’una Arcadia nacional o regional primigènia.

L’edició compta amb la bona captació de so habitual a Chandos i unes informatives notes de carpeta de Gerald Larner. Unes notes que el segell hauria d’haver traduït també al castellà per ser la llengua nativa del compositor, del director i una de les més parlades al món. I més, tractant-se de la col·lecció La música en España. 



Albert Ferrer Flamarich

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de