ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Novetats

Tria un apartat:

Cerca de novetats

Paraules:
Tema:
Tipus:
Ajuda

la mà de guido
 

NOVETAT

En clave de red. El siglo XX

En clave de red. El siglo XX

Classificació temàtica: Sense classificar


En clave de red. La música del siglo XX

Pedro Mombiedro Sandoval

Editorial Alfonsípolis. Cuenca, 2014 (175 págs.)

ISBN: 978-84-15060-29-1

 

Editorial Alfonsípolis

La quantitat de petites editorials autòctones que en els darrers anys han optat per publicar alguna novetat sobre música sorprèn al signatari. Malgrat la denúncia recurrent de l’endarreriment del mercat musicològic espanyol, la diversitat de propostes és prou ampla que permet parlar d’una certa normalitat en el sector. Un exemple el trobem en la bibliografia entorn al segle XX que ha crescut considerablement. Fa unes setmanes Magda Polo, professora de l’UB, i Josep Maria Mestres Quadreny, compositor, varen publicar el seu Pensamiento y música a cuatro manos. La creatividad musical en los siglos XX y XXI que és una assaig historiogràfic sobre l’evolució i principals tècniques compositives del segle passat. També en els darrers anys han aparegut aportacions entorn a Cage i un nombre d’assaigs divulgatius de diferent naturalesa d’un segle que, recordem-ho, segueix espantant a la majoria del públic tradicional.

Ara l’Editorial Alfonsípolis, resident a Cuenca, ha comercialitzat un títol particular creat a partir de les aportacions al blog del seu autor, Pedro Mombriedo Sandoval. Es tracta d’una recopilació que es pot llegir com a consulta, com a diccionari, i presenta veus dedicades a compositors, pedagogs, intèrprets i músics en general, així com a algun filòsof, artistes plàstics i algun productor discogràfic. Cal destacar la inclusió de figures com Wilma Bellas Cozart, Denisse Piazza, Galina Ustvolskaya o Alma Rosé Mahler. Totes les entrades tenen una extensió semblant –o proporcionada- i es refereixen a altres personatges mostrant la seva interrelació i convivència. Així es valida el concepte “en clave de red” que bateja el llibre. Discutir els noms que hi ha i els que hi manquen és estèril perquè sobrepassa les possibilitats i les intencions del llibre. Mombiedro Sandoval no pretén “sentar càtedra”. Sols cerca oferir una eina accessible i divulgativa al melòman i al públic en general en el que és un xic de cultura bàsica. Per cert, el criteri d’ordre és alfabètic pel nom, no pas pel cognom.

El millor del llibre és el diagrama, genial i sofisticat, que sintetitza alguns dels camp implícits en el discurs (els pols musicals, música-ètica, música-recepció, música-espectacle i música-traducció). Visualment i conceptualment és fantàstic i segueix la línia d’alguns vídeos de lliçons il·lustrades que  circulen per you tube (http://www.youtube.com/watch?v=ImqEJHsUM3I). I, a més, justifica l’afirmació de l’autor que la música del segle XX va viure entre vasos comunicants. No obstant, aquesta afirmació s’estén a tots els segles amb diferent mesura. També es pot discutir la interpretació de “punto final iluminado por la esperanza” en la Cinquena de Shostakovitch. L’ambigüitat d’aquesta conclusió està confrontada per especialistes i per qualsevol melòman que aprofundeixi en l’obra (pàg. 70). De la mateixa manera s’hauria de corregir els “Ludwing” associats a Wittgenstein (pàg. 127 i 128. S’escriu Ludwig). Curiosament la veu “ñ”, que no participa en cap figura, és un homenatge als esdeveniments de tan curiosa lletra, tant amb la fonètica com amb el fonema.

El llibre es clou amb un recull de fotografies amb diversos protagonistes. En un paper afegit s’inclou una petita fe d’errates que afirma la voluntat de treure al mercat un producte de qualitat com ho demostren les particularitats de l’edició. La lletra és llegible i la presentació clara acompanyada amb recursos gràfics en el joc de tinta vermella i negra. No hi ha notes al peu i la seva lectura és senzilla atesa l’estructura. Per cert, no apareix cap dada de l’autor. Però el principal dubte és: era necessari aquest llibre? Segurament no ja que el consumidor potencial és escàs i trobarà la resposta a Internet ràpidament. No obstant, és un testimoni de l’activitat de la democratització en la difusió musical actual i una eina de coneixement que pot ser una ajuda puntual.

 



Albert Ferrer Flamarich

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet