ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Arrenca la primera edició del festival Subsònic a L'Auditori

27/2/2024 |

 

Un dels trets diferencials de la programació de L’Auditori és l’aposta constant pels projectes de nova creació. És per això que aquest mes de març, coincidint amb la celebració dels 25 anys de vida de L’Auditori, es presenta Subsònic, un nou festival multidiscliplinari que vol establir nous ponts entre la música i diferents disciplines i arts, com la dansa, la il·luminació o la performance. La música electrònica, entesa com a vehicle, i els recursos tècnics més avançats possibiliten un nou llenguatge artístic que dona com a resultat cinc propostes heterogènies, però totes elles estimulants. Sobre l’escenari es podrà veure des d’una obra religiosa del s. XIV a composicions contemporànies, passant per Bach.

PROGRAMACIÓ:

Reich: ‘Music for 18 Musicians’
_ Una de les obres mestres del minimalisme_
El divendres 1 de març, a manera d’inauguració del festival, s’interpretarà la icònica obra d’Steve Reich, Music for 18 musicians, que no s’interpreta a Barcelona des del 2011, any en què va sonar per primera vegada a la capital catalana, també a L’Auditori. Es tracta d’una de les obres referencials del segle XX i del que es coneix com a minimalisme. Va ser composta en l’explosiu Nova York dels anys setanta, on la música minimalista coexistia amb el pop art d’Andy Warhol i la seva cèlebre revista Interview; on la (nova) moda americana que proposava Halston es barrejava amb les àcides reflexions de Susan Sontag, o on Jonas Mekas i el cinema experimental agitaven visualment un món a punt d’esclatar amb l’aparició del moviment punk.
En aquest context de tensions i extrems, Steve Reich crea Music for 18 Musicians, una obra influïda tant pel gamelan com per les creacions del compositor medieval Perotin.
*A l’acabar el concert, s’oferirà una copa cortesia de Royal Bliss.

Machaut: ‘Messe de Notre Dame’
_Un diàleg sublim entre èpoques_
La Missa de Nôtre Dame és una de les obres cabdals de la música medieval. Composta el 1365 pel clergue, poeta i músic Guillaume de Machaut, l’obra va ser creada per a quatre veus i és la missa més antiga que es conserva d’un únic compositor.
El 2003, José María Sánchez-Verdú va començar a compondre Machaut-Architekturen, un cicle que acabaria el 2005 i que consta de cinc peces, que es van concebre com a interludis entre les cinc seccions de la Missa de Machaut.
Aquest diàleg entre el segle XIV i l’actual es podrà veure el dilluns 4 de març a la Sala 1 i ens recordarà que la distància temporal, de vegades, és inexistent.

Amacher: ‘GLIA’
_Ciència i música en una experiència immersiva radical_
El dimecres 6 i el dijous 7 de març serà el torn de GLIA, de la compositora i artista Maryanne Amacher. Parlar d’ella és parlar del so en moviment. Formada amb Stockhausen, i havent treballat amb John Cage i el coreògraf i ballarí Merce Cunningham, no és estrany que el seu treball hagi girat entorn de la idea de l’espectador no com un mer oient, sinó com un partícip actiu de la realitat sonora.
Un dels fenòmens que Amacher més ha estudiat i treballat és la psicoacústica, i com a part d’aquesta, l’otoacústica, que es basa en l’estudi de les sonoritats que estimulen els elements que formen part de la nostra oïda, des de la còclea fins a les cèl·lules piloses.
En la seva obra GLIA, Maryanne Amacher imagina el públic com una espècie d’interfície, de sistema que connecta el món sonor electrònic amb l’acústic a través d’emissions otoacústiques.

b1no
_Electrònica i vídeo per escoltar i veure els sons_
El duo barceloní b1n0, format per Emili Bosch i Malcus Codolà, es desenvolupa entorn de la fusió entre les realitats electròniques, la “delicadesa pop”, com ells mateixos afirmen, i les sonoritats acústiques de la vida quotidiana a través de l’ús d’objectes com forquilles o capses de sabates.
En aquest concert que oferiran el dissabte 16 de març a la sala 3 de L’Auditori, b1n0 uneixen forces amb l’enginyer audiovisual Eduard Frigola, membre de l’estudi de recerca audiovisual Playmodes, amb el qual creen sistemes capaços de dominar el llenguatge audiovisual com un instrument expressiu en viu.

Mal Pelo
_Bach en moviment. El contrapunt a través del gest_
El festival es tancarà el dijous 21 de març amb la companyia Mal Pelo i la seva visió particular de l’obra de Bach.
Parlar de Mal Pelo és parlar d’una de les companyies de creació més interessants del panorama internacional. Amb gairebé 35 anys d’activitat, la companyia dirigida per María Muñoz i Pep Ramis proposa dramatúrgies contrapuntístiques en què la dansa i el moviment es barregen amb la paraula, l’escena i la música. Mal Pelo ha anat desenvolupant un llenguatge personal que l’ha portat a mostrar el seu treball a les sales i els festivals més importants del món.
Des de fa uns anys, la música de Bach ha centrat el treball de la companyia i ha donat com a resultat espectacles com Inventions, On Goldberg Variations, o Highlands, obres que giren, es desenvolupen i cristal·litzen entorn de la música de Bach.
En aquest concert presenten, juntament amb el clavecinista Justin Taylor, un espectacle centrat en una de les obres més (re)conegudes del compositor alemany: El clavecí ben temprat.  


Catclàssics

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet