2/4/2022 |
http://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/2121110-bach-ajuda-a-entendre-el-caos.html
El tenor londinenc Mark Padmore (1961) fa aquest mes una gira europea amb l’Orchestra of the Age of Enlightenment, com a director i intèrpret de l’Evangelista a la Passió segons Sant Joan, de Bach, que avui arriba a l’ Auditori de Girona (19 h).
És vostè una persona religiosa? Creu que cal ser creient per copsar millor la dimensió d’aquesta obra de Bach?
Em vaig criar com a catòlic i anava a l’església cada diumenge, però ara no em considero creient. Crec que és molt important tractar les passions de Bach com a obres religioses i espirituals, però la seva història ens parla a tots avui. Parlen de traïcions, interrogatoris, burles, tortures i assassinats. Aquestes coses passen cada dia al nostre món i la meditació de Bach sobre el sofriment ens parla clarament i profundament a cadascun de nosaltres.
Aquesta gira coincideix amb la Quaresma. La música de Bach és una bona companyia per meditar en aquest món de fressa?
Absolutament, sí. Reunir-se en un acte de contemplació és poc freqüent al nostre món. Hem de prendre’ns temps per pensar com vivim i les passions són una meravellosa oportunitat per fer-ho.
Havia treballat ja amb aquesta orquestra barroca? És complicat dirigir-la i cantar alhora?
He treballat amb l’orquestra durant molts anys i conec alguns dels seus músics des de la universitat. En realitat, jo no els dirigeixo, com tampoc no ho feia Bach. El director és un invent del segle XIX. Dirigeixo els assajos però cada instrumentista i cada cantant assumeix la responsabilitat de l’actuació. Intentem interpretar la Passió com música de cambra.
L’orquestra es va formar als anys 80, quan vostè també feia els primers passos professionals. Han crescut junts dins l’escena de la música antiga.
L’escena de la música antiga va sorgir arran del qüestionament d’idees prèvies sobre la interpretació. Vaig créixer amb aquest esperit i crec que ha donat lloc a una renovació meravellosa del repertori. T.S. Eliot escriu a Little gidding: “No deixarem d’explorar / I el final de tota la nostra exploració / serà arribar on vam començar / I conèixer el lloc per primera vegada”. Això és el que crec que hauríem de fer tots els músics.
Com ha viscut la pandèmia?
La pandèmia ha estat molt dura per als músics. I el Brexit ho ha fet encara més difícil per als músics del Regne Unit. Les coses no han tornat a la normalitat. I hem de lluitar per defensar la importància de la música en la vida de tots els ciutadans.
Algun record de Catalunya?
Tinc molt bons records dels concerts amb Collegium Vocale Gent i Philippe Herreweghe a les catedrals de Catalunya, als anys 90. També m’encanta actuar al Palau de la Música.
Altres projectes per al 2022?
Faré una gira amb la pianista Mitsuko Uchida, interpretant Schwanengesang de Schubert, i el gravarem al Wigmore Hall de Londres. I a principis del 2023 interpretaré Ulisses a Il ritorno d’Ulisse, a Ginebra.
Bach ens salvarà del caos?
No, però ens ajudarà a entendre’l i ens donarà l’esperança per afrontar-lo. Hem d’armar-nos d’una esperança desafiant .
XAVIER CASTILLÓN
El Punt/Avui