ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El FeMAP'18 fa una gran aposta social

21/6/2018 |

 

 

Arriba la calor i tornen les ganes de fugir al Pirineu! Josep Maria Dutrèn, director del Festival de Música Antiga dels Pirineus (FeMAP), Albert Batalla, alcalde de La Seu d’Urgell, i Xavi Díaz, director de l’Institut Català d’Empreses Culturals (ICEC) han presentat la programació del festival de música antiga més gran d’Europa i totes les novetats associades a aquesta vuitena edició, com les Escapades Musicals o el FeMAP Social.

Cor Lieder Camera

Sembla que el Festival de Música Antiga dels Pirineus no té límits: tres països, tres diputacions catalanes, 37 municipis i 52 concerts en espais emblemàtics d’aquest accident geogràfic que ens comunica amb Europa i que tan ens marca identitàriament. Catalunya, Andorra i França són presents enguany oferint llocs amb encant i de gran interès patrimonial i natural. El dia 29 de juny, el FeMAP s’estrena amb l’Escolania de Montserrat i la Capella de Música de Montserrat que, dirigits per Llorenç Castelló, faran un homenatge a Joan Cererols a la Catedral de La Seu d’Urgell.

El festival s’allarga tot el juliol i l’agost i la seva oferta musical combinarà música, patrimoni i turisme, així com es proposaran altres activitats com ara visites guiades a l’entorn o al patrimoni dels llocs on es realitzaran els concerts, degustacions o d’altres iniciatives culturals. Com cada any, l’oferta musical es complementa amb els GastroFilms, on es mariden productes de la zona amb la projecció d’un documental, fet que demostra que el FeMAP és un “festival de festivals”, idea que es reforça encara més amb el projecte FeMAP Social, que es va iniciar l’any passat. Els col·lectius amb risc de vulnerabilitat podran gaudir de tallers que donaran claus interpretatives per gaudir més profundament de l’experiència estètica, com a vehicle de cohesió i aprenentatge. En total es realitzaran 17 miniconcerts en 17 centres diferents amb l’objectiu d’acostar la música a usuaris amb dificultats de mobilitat. La tasca la realitza el Conservatori de Música del Pirineu i els seus alumnes que, per primer cop, en moltes ocasions, s’enfronten a la situació de concert, fet que els encara cap a un futur professional. Segons Dutrèn, el FeMAP Social “té un impacte emocional impressionant en els assistents”.

Una novetat d’enguany són les Escapades Musicals, que posen de relleu un element clau del festival: l’activitat turística de qualitat. D’aquesta manera s’han presentat uns packs turístics que permeten autoorganitzar estades per diversos espectacles consecutius amb l’ànim de programar sortides a preus avantatjosos per tots aquells qui vulguin conèixer el territori, més enllà de gaudir de la música antiga. Aquesta idea s’ha plasmat en aquestes Escapades Musicals, productes de dos o tres dies combinats amb un parell o tres de concerts i d’altres activitats relacionades que ajuden a gaudir en més intensitat de l’estança als Pirineus.

L’alcalde de La Seu d’Urgell ha definit el festival amb dos paraules: fidelitat i creixement. Ha remarcat l’oportunitat turística que significa per als municipis que, en general, tenen una població molt baixa (des de 17 habitants fins a 12.000) i els ajuda a dinamitzar l’economia en època estiuenca i, d’altra banda, els permeten l’accés a la cultura de primera qualitat: “El FeMAP és un servei cultural públic d’alt nivell i un reclam turístic”, rematava Albert Batalla i, respecte la gran capacitat d’expansió del certamen, ha afirmat: “arribarem fins on la gestió ens ho permeti”.

Locus desperatus

Josep Maria Dutrèn, per la seva banda, ha estimat el pressupost del festival en 450.000 euros, dels quals el 25% els aporta la Generalitat, amb qui es va signar un conveni el 2018 per tres anys, de manera que “el 155 no ens ha afectat” –pregunta que tots els periodistes teníem al cap. A banda, enguany s’han establert acords amb Luxemburg, ha remarcat que hi ha produccions pròpies, com Les quatre estacions, que ja és un must del festival i ha recordat que el FeMAP forma part de l’elit anomenada “festivals d’especial interès cultural” perquè, entre d’altres coses, contribueix en la recuperació del patrimoni de música oral dels Pirineus a través de reinterpretacions de compositors com Xavier Puig o Bernat Vivancos. Xavi Díaz ha aclarit que l’objectiu d’aquesta categorització és dotar d’estabilitat “projectes seriosos i amb una línia clara que aprofundeixin en la recerca del patrimoni cultural, musical i natural”. I tots tres han coincidit en el fet que “sols és molt difícil que tirem endavant, però junts i en xarxa tot és més fructífer”.

Durant els mesos de juliol i agost podrem sentir grans apostes musicals que, entre molts d’altres incentius, recolzen l’Any Cererols, autor que serà interpretat per l’Escolania de Montserrat (La Seu d’Urgell, Puigcerdà i Riner) i el Cor Liedercàmera (12 i 13 de juliol, La Seu d’Urgell i Bagà). A més, el Cor de Noies de l’Orfeó Català, dirigit per Buia Reixach, interpretarà Ressons de l’antiga Europa a Tremp i a Berga acompanyat d’un petit ensemble (5 i 6 de juliol), The Illyria Consort, una de les apostes internacionals, portarà Tresors vienesos a Escalarre i Berga (13 i 14 de juliol), María Hinojosa i Ludovice Ensemble oferiran Música de Cambra per la Cort de Lisboa a la Vall de Boí, Salàs de Pallars i Llanars (13, 14 i 15 d’agost), Locus Desperatu permetrà un viatge al passat a la col·legiata de Mur amb La música a la capella reial de Martí l’Humà, i també a Fontanals de Cerdanya i Tavascan (17, 18 i 19 d’agost), i el músic Eduardo Paniagua portarà la música del segle XIII fins a Berga, la Seu d’Urgell, Alp i Espot (23, 24, 25 i 26 d’agost).

En aquest enllaç hi podeu trobar la relació de tots els concerts i, a més, podeu comprar les entrades aquí.

Aina Vega i Rofes
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet