ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

FIOM 2108: Montserrat, capital de l'orgue

6/6/2018 |

 

 

El VIII Festival Internacional Orgue de Montserrat, Abat Cassià M. Just, in memoriam arrenca el dissabte 16 de juny i presenta un programa ric i divers, alhora clàssic i innovador, amb vocació internacional i obert a noves propostes, perquè “cal explorar noves possibilitats sonores i artístiques que donin cabuda a gustos distints, sensibilitats múltiples i públics diversos”, afirma el seu director musical, el P. Jordi-Agustí Piqué. Aquesta edició porta quatre grans concerts a la Basílica de Santa Maria: els dissabtes 16 de juny, 21 de juliol, 11 i 25 d’agost.

Orgue de Montserrat

L’obertura del FIOM 2018, el dissabte 16 de juny, té un rellevant caràcter simfònico-coral, amb W.A. Mozart i F. Poulenc. Del geni de Salzburg, escoltarem les grandioses Vespres per a un confessor en Do major, amb cor i solistes, intercalades amb les delicioses Sonate de chiesa. Les Vespres, estrenades a Salzburg el 1780, incluouen cinc salms de l’Antic Testament (Dixit Dominus, Confitebor, Beatus vir i Laudate Dominum) i un Magnificat de l’evangeli de Sant Lluc. La seva ària Laudate Dominum forma part del repertori de les principals sopranos, per la seva bellesa i majestuositat. La interpretació anirà a càrrec del Cor Francesc Valls, dirigit per Pere Lluís Biosca, i l’Orquestra Simfònica Camera Musicae, dirigida per Salvador Mas. Quant a les Sonate, són delicades peces d’orfebreria, breus, d’un sol moviment, per a interpretar al llarg de la missa i contenen una part de solo per a orgue. La peça de Francis Poulenc (1899-1963) és el Concert en Sol menor per a orgue, orquestra de cordes i timbales, una de les obres del gènere escrites després del barroc que ha estat més interpretada, d’ençà de la seva estrena a París, el 1939. Presenta una clara influència de Bach i té l’autenticitat d’expressa la reconversió a la fe de l’autor, en ocasió d’una visita al santuari de la Mare de Déu de Rocamadour, el 1936. Un dels seus atractius rau en el contrast entre la majestuositat de l’orgue i la sonoritat ancestral de les timbales. La interpretació serà a càrrec de Juan de la Rubia, organista titular de la Basílica de la Sagrada Família.

El dissabte, 21 de juliol, dins el capítol dels grans solistes europeus, actuarà l’organista alemany Eberhart Lauer, director de Música Sacra de la catedral de Santa Maria d’Hamburg, amb un repertori que fou molt conreat pel recordat P. Abat Cassià i que el formaran peces del gran repertori barroc alemany (Buxtehude, Bach) que s’alternaran amb música del romanticisme francès (Frank, Dupré i Vierne). La peça de Dietrich Buxtehude (1637-1707) és la Tocatta in d Bux “Vater under Himmelreich” i la del seu genial deixeble, J.S. Bach (1685-1750), és la Fantasia et Fuga in g “Shmücke dich, o liebe Seele”. Del repertori romàntic francès s’oferiran la Fantaisie en la, de César Frank (1822-1890), el Prélude et Fugue, op. 7.1, de Marcel Dupré i el Scherzo, Adagio et Final de la Symphonie VI, op 58, de Louis Vierne (1870- 1935), que havia estat deixeble de Frank.

L’aclamat organista franco-libanès Naji Hakim, hereu del gran Olivier Messiaen a l’orgue de la Trinité de París, actuarà el dissabte 11 d’agost. En ocasió de la festivitat de la Mare de Déu d’Agost, oferirà un programa amb obres seves i improvisacions sobre temes marians de diverses tradicions, amb un Ave Maria que és una fantasia sobre un lied de Schubert, seguit de les variacions sobre un cant marià maronita (Aalaiki’ssalaam), el Salve Regina, a partir de les variacions sobre “O königin voll herrlichkeit, Maria”, de W. Molitor i J. B. Benz, a més d’un Theotokos o cant a la maternitat de Mare de Déu. Per acabar, Hakim deixarà pas a la seva genialitat com a improvisador. Entre la tradició i la innovació, entre el virtuosisme i la sensibilitat, el públic podrà gaudir de la màgia d’una nit d’estiu amb colors especials i sonoritats innovadores.

En el darrer concert d’aquesta edició, el dissabte 25 d’agost, tindrem una gran intèrpret nord-americana de renom internacional: Katelyn Emerson, organista i mestra de cor de l’església d’Advent de Boston, que alternarà el repertori clàssic amb peces de la música moderna i contemporània per a orgue que ens faran descobrir noves sonoritats. Del temps del Barroc presentarà J.S. Bach, de qui podrem escoltar el Preludi i fuga en E-flat Major; del gran compositor, organista i pedagog neerlandès, Jan Pieterszoon (1562-1621), les Variacions d’Est-ce mars, i del mestre valencià Joan Baptiste Cabanilles (1644-1712), la Corrente italiana. Quant al repertori contemporani, tindrem l’americà Leo Sowerby (1895-1968), amb Requiescat in pace; la canadenca Rachel Laurin (1961), amb Finale, Op. 78, una peça del 2017; del bretó Jean Langlais (1907-1991), el seu Hommage a Frescobaldi, i de l’anglès Herbert Howells (1892-1983), el Paean.

El VIII Festival Internacional Orgue de Montserrat, un nou homenatge a la memòria del P. Abat Cassià M. Just, oferirà els quatre concerts amb entrada lliure, que seran enregistrats per Catalunya Música. S’oferiran a través de Montserrat RTV i també es podran seguir per la Xarxa de Comunicació Local i pel Canal 159 de Movistar Plus. Es tracta d’una nova possibilitat d’experimentar la noble sonoritat de l’orgue Blancafort, amb alguns dels millors intèrprets de l’àmbit internacional.

Aina Vega i Rofes
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet