ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

‘Don Carlo' debuta

13/3/2018 |

 

L’òpera de Verdi es representarà demà al Teatre Municipal de Girona per primera vegada en la seva història, amb el muntatge dels Amics de l’Òpera de Sabadell

La representació de Girona forma part de la gira dels 30 anys del projecte Òpera a Catalunya
Girona acumula un passat gloriós entorn de la figura de Giuseppe Verdi (1813-1901). El Teatre Municipal va inaugurar-se amb una òpera d’aquest compositor, La traviata, el 1860. Però ja abans les seves òperes havien passat per Girona: Nabucco (1846), Ernani (1846) i Attila (1849), a més a més de les conegudíssimes Rigoletto (1856), Il trovatore (1875), Aida (1901) i Otello (1902). Però encara manquen algunes cèlebres pàgines, inèdites a Girona, com el còmic Falstaff i les dues òperes destinades a París, Les vêpres siciliennes i Don Carlo, que finalment es representarà demà, dimecres, al Teatre Municipal (20.30 h, de 10 a 50 euros) en la producció de l’ Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell .

Don Carlos –el seu títol original– va ser un encàrrec de la poderosa Òpera de París, després de l’èxit d’alguns treballs anteriors del compositor. El colós parisenc havia quedat orfe després de la mort, el 1864, de Giacomo Meyerbeer, el seu compositor més estimat, i necessitava trobar urgentment noves obres per presentar al seu insaciable públic.

Triomfar-hi significava ser venerat a tot Europa, però comportava unes obligacions: les òperes havien de tenir una distribució en cinc actes, incloure un ballet (preferentment a l’acte tercer), el cor havia de ser un personatge més de l’obra i s’havien de presentar les situacions més espectaculars possibles (explosions, batalles, tempestes...). És a dir, un Hollywood parisenc que es va conèixer amb el nom de Grand Opéra, al que havien de doblegar-se els compositors que volguessin triomfar en el món operístic d’alehores.

Don Carlos es va estrenar l’ 11 de març de 1867 coincidint amb l’Exposició Universal que aquell mateix any es va fer a París. Però ja de bon principi el compositor es va veure obligat a tallar parts de la llarga partitura (de vora quatre hores de durada). Després de l’estrena parisenca, l’obra es va traduir ràpidament a l’italià i es va intentar alleugerir encara més (tallant-ne fins i tot el primer acte). Aquesta versió italiana (també anomenada “milanesa”) va ser la que es va acabar imposant com a estàndard i és la que es veurà a Girona.

En la representació de demà hi haurà un planter de joves veus, la majoria debutants en els seus respectius papers, com ara Albert Casals (Don Carlo), Maite Alberola (Elisabetta), Laura Vila (Èboli), Carlos Daza (Rodrigo) i Felipe Bou (donant vida al fosc monarca Felip II), juntament amb el Cor d’Amics de l’Òpera de Sabadell i l’Orquestra Simfònica del Vallés, tots ells dirigits per Daniel Gil de Tejada. La representació de Girona forma part de la gira de Don Carlo amb què es commemoren els 30 anys del projecte Òpera a Catalunya que tant ha fet per portar l’òpera arreu del país.

Una hora abans de l’òpera, Joan Manel Barceló, dels Amics de l’Òpera de Girona, en farà una presentació al saló de descans del Teatre Municipal.

DANI CORTÉS GIL
El Punt/Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de