ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Una versió de 'Carmen' que denuncia la violència masclista incendia Itàlia

11/1/2018 |

 

La readaptació de l'òpera de Bizet on la protagonista no mor i mata el seu botxí provoca una violenta polèmica després de l'estrena a Florència

Un clàssic gens clàssic ha incendiat els ànims artístics a Itàlia. Una adaptació en clau feminista de l’òpera Carmen de Georges Bizet, una de les una obres dramàtiques més populars del compositor francès –basada al seu torn en un text de Prosper Mérimée del 1845–, ha originat una acarnissada polèmica per una proposta que buscava denunciar la violència sexista.

 

 

És el que ha passat per la posada en escena, diumenge passat al teatre del Maggio Musicale de Florència, d’una nova versió de l’obra en què la protagonista no mor –es defensa i mata el seu botxí, Don José–, un detall que va ser rebut amb esbroncades i xiulets per part de l’audiència. I, tot seguit, la controvèrsia va continuar a la premsa i entre els internautes –van omplir Twitter amb hashtags com #CarmenNonMuore i #GirlPower– i fins i tot s’ha tornat objecte de conversa en bars i quioscos.

«No m’ho esperava», va comentar, desconcertat, el director del teatre florentí, Cristian Chiarot. «Les dues proves generals van anar bé. La nova versió va ser acollida amb serenitat, en un clima tranquil», va afegir. «Jo mateix vaig sentir la reacció del públic: hi va haver xiulets i enrenou. Una protesta general que és comprensible. No es pot alterar una obra mestra com la de Bizet», va comentar el crític Giovanni Gavazzeni.

ADEU A LA DONA OBJECTE

La idea de proposar una Carmen diferent va ser del mateix Chiarot, però va gaudir del suport del director d’escena Leo Muscato. «Mostrarem un Bizet actualitzat, despullant-lo d’aquesta visió del segle XIX de la dona objecte», va fer saber dies abans. Amb això, va néixer una Carmen ambientada en un assentament de gitanos romanesos a la perifèria d’una urbs italiana dels 80 i amb un Don José en el paper d’un policia antiavalots. I amb el final readaptat: en l’últim acte, Carmen li pren la pistola al seu botxí i el mata.

L’envit florentí va convidar així a reflectir sobre un tema greu a Itàlia –com en altres països europeus, entre ells Espanya–, però escassament visible, com és la violència contra les dones. Una plaga que, només l’any passat, va significar un augment del 158% de les condemnes per violències contra dones, tal com va recordar la jutge florentina Marilena Rizzo. Fins al punt que, abans de la posada en escena al Maggio Musicale, personalitats de la política i de l’art es van donar cita al cafè del teatre per llegir poesies i escrits sobre els feminicidis al país.

El problema és que, en la seva versió original, «la Carmen de Bizet és una dona que encarna la llibertat d’amor, la seva independència, un dret que persegueix fins al sacrifici extrem. És aquest el seu destí, sense el qual no s’hauria tornat un mite universal», opina el crític Gavazzeni. «¿I si fem un Moby Dick on la balena no mor i només és anestesiada?», critica àcid Stefano Massini, a les pàgines del diari italià La Repubblica. «Proposo crear un comitè de revisió de totes les obres amb morts injustes», afegeix en el mateix to. Les crítiques també han arribat des del món de la política i des de França, pàtria de Bizet.

MISSATGE CULTURAL I ÈTIC

Per als defensors de teatre florentí, no obstant, es tracta d’un canvi just i legítim, pel rol que té aquest lloc com a centre de denúncia social. «Com a president del Maggio Musicale, recolzo la decisió de canviar el final. És un missatge cultural, social i ètic que denuncia la violència contra les dones», ha dit l’alcalde de Florència, Dario Nardella.

Per això, l’obra no serà ni cancel·lada ni suspesa. Més aviat el contrari, segons ha fet saber Chiarot. «Continuarà en escena durant dos o tres anys, ja que volem reposar-la, més encara sabent que hi ha moltíssimes peticions per veure-la. [Per a les primeres sis funcions d’aquesta temporada], les entrades ja estan esgotades», ha afegit satisfet el director del teatre.

Irene Savio
El Periòdico de Catalunya

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de