ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

L'OSV: vint-i-dues temporades a Barcelona

15/9/2017 |

 

 L’OSV va presentar la seva temporada de concerts al Palau de la Música Catalana

 

Dijous passat l’Orquestra Simfònica del Vallès va presentar la nova temporada dels Concerts Simfònics a Barcelona. Al Palau de la Música Catalana i davant alguns abonats, directius del la seu musical i representants de les diverses entitats sense ànim de lucre  l’orquestra exposava la programació pel curs 2017-18. Va ser un acte gratuït, amè, expositiu i perfectament estructurat que combinava el comentari de les línies principals amb intervencions d’alguns protagonistes i responsables artístics. Tot plegat va ser conduït pel tremp i savi domini del ritme en la locució de l’ admirat Albert Beorlegui, ex-presentador del desaparegut espai La caixa de Pandora a Ràdio-Sabadell, un dels programes més veterans i exitosos de l’emissora.

La programació

Enguany l’OSV celebra els seus 30 anys d’activitat i la vint-i-dosena temporada estable al Palau de la Música Catalana. Ho farà amb una temporada excel·lent i equilibrada en un horari lleugerament avançat: a les 18:30 per prescripcions del Palau. Els tretze programes d’enguany inclouen cites imprescindibles amb temàtica pròpia, destacats solistes i directors, alhora que obres del gran repertori (incloses simfònico-corals) i composicions menys recurrents en una heterogeneïtat justificada en uns criteris sòlids i infreqüents en orquestres nacionals amb pressupostos superiors.

Tradicionals i monumentals

D’una banda oferirà concerts tradicionals amb obres monumentals com la Segona Simfonia “Ressurrecció” de Gustav Mahler en arranjament per a orquestra de cambra acompanyada pel Cor Madrigal, la Polifònica de Puig-Reig i les solistes Maria Espada i Anna Alàs. La direcció musical d’aquest concert l’assumirà Víctor Pablo Pérez (Programa 2, 7 d’octubre de 2017), que la temporada passada va dirigir la Quarta simfonia del mateix compositor.

Igualment el Rèquiem de Mozart (Programa 7, 10 de febrer de 2018) aparellada amb obres de Haydn i Bach; la Simfonia Heroica i el Concert Emperador de Beethoven (Programa 11, 19 de maig de 2018); les Quatre estacions de Vivaldi amb altres obres del compositor venecià i el Concert per a violoncel núm. 7 de Caldara (Programa 10, 28 d’abril de 2018) bastiran alguns dels grans reclams de la temporada.

Inici de temporada

La temporada s’iniciarà d’aquí a una setmana amb la Novena simfonia de Beethoven (Programa 1, 22 de setembre de 2017) que comptarà amb el Cor de Cambra de Granollers i el Cor Lieder Camera cantant en català l’Oda de Schiller, en traducció de Joan Maragall. Entre el solistes cal destacar la presència del tenor David Alegret, el baix Carles Pachón i la soprano Núria Vilà, els dos darrers aplaudits darrerament en les temporades dels Amics de l’Òpera de Sabadell. Finalment el contratenor Jordi Domènech abordarà la particel·la de mezzosoprano en una sorprenent i inèdita decisió del nou director titular, James Ross, que serà l’encarregat d’inaugurar la temporada. A més, la primera part del concert l’ocuparà el Concert per a piano, batucada i orquestra “Al límite” de Ricardo Llorca que amara el seu simbolisme a la simfonia de Beethoven com a himne de canvi i al sorgiment d’una nova consciència social, tal i com destacava James Ross (Boston, 1959) que amb aquest concert encetarà la seva etapa com a setè director titular de l’OSV. En total dirigirà sis dels tretze programes al Palau.

El Lieder Camera convidat

La coral sabadellenca Lieder Camera també actuarà en dos programes. Primer a La Novena de Beethoven (Programa 1, 23 de setembre de 2017) i, després, a la Passió segons Sant Joan de Bach (Programa 9, 7 d’abril de 2018) dins la gira promoguda per la Federació Catalana d’Entitats Corals que aplega diverses formacions amateurs del territori en un concert que recorrerà diverses poblacions catalanes. El programa inclourà també obres de compositors del segle XX i XXI com Golijov, Pärt, Bernat Vivancos i el sabadellenc Josep Vila amb el que s’establirà un vincle en la recerca espiritual a través de la música. En aquest sentit, Xavier Puig, que des de l’inici del projecte l’any 2011 l’ha dirigit, va destacar “la importància de difusió i participació de les corals catalanes pel territori” així com la importància de l’Església com a mecenes, alhora que la importància d’aquestes obres com a vehicles espirituals.

Concerts temàtics

El programa 4 (2 de desembre de 2017) i 8 (17 de març de 2018) mantindran algunes coordenades temàtiques que caracteritzen les darreres temporades de l’orquestra. Per exemple, el concert amb Albert Guinovart com a protagonista tant des del piano com a compositor planteja un recorregut pel maridatge de la música clàssica i el món de jazz o el musical amb la suite de My fair lady de Loewe, el Concert per a piano i orquestra de Gerhswin i diverses suites simfòniques dels musicals de Guinovart. El programa 8 (17 de març de 2018) combinarà obres de Ravel, Addams i Nyman i comptarà amb Enrique Lapaz, guanyador del XXII edició del Concurs Internacional de piano Ricard Viñes. Igualment icònic serà el tradicional festival de valsos i danses (Programa 5, 23 de desembre de 2017) des de “l’esperança de futur del nou any que s’enceta, la nostàlgia d’allò bo de l’any que es deixa enrere i la celebració com a incitació del moviment i la joia” tal i com relatava James Ross.

També amb escena

Una temporada més l’OSV farà visibles els actors més invisibles del cinema: la música i la veu dels dobladors. Perllongant l’èxit d’anterior programes, l’orquestra convidarà a dos reconeguts dobladors, Jordi Brau i Lluis Posada, en un programa íntegrament dedicat a les bandes sonores musicals de cinema mantenint l’esperit enjogassadament trencador i la cerca emocional. Rubén Gimeno conduirà les bandes sonores musicals de Titanic, Missió impossible, Pirates del Carib, Forrest Gump o La vida és bella seran algunes de les músiques que estructuraran el concert extraordinari el dissabte 18 de novembre de 2017.

Una altra convocatòria que reapareix aquest curs serà la producció de Pere i el llop de Prokófiev amb la coreografia dels Brodas Bros, la direcció musical de Pedro Alcalde (Programa extraordinari, 3 de febrer de 2018). L’èxit de públic i crítica així ho requerit com al·legava Beorlegui en la presentació. Ho farà, però, en dues sessions: a les 17 i les 19h. Per últim Marta Otein tornarà donar vida a l’escenari amb una versió semiescenificada de Peer Gynt de Grieg el 20 de gener de 2018 (Programa 6, amb el Concert per a flauta núm.1 de Mozart).

Cloenda russa

El darrer programa (9 de juny de 2018), batejat Txaikovski versus Dr. Zhivago permetrà viatjar per diferents períodes de la Russià més recent gràcies a la suite composta per Maurice Jarre per a la pel·lícula David Lean i la Simfonia núm. 2 en do menor Op. 17 de Txaikovski. Comptarà a més amb Wolfgang Emanuel Schmidt al violoncel per a interpretar el primer concert a aquest instrument de Xostakòvitx: una de les obres on el compositor rus va plasmar l’angoixa de la pressió del règim stalinista.

L’Orquestra Innovadora del Vallès

Tot plegat configura un ventall equilibrat entre obres populars i de repertori que, en paraules dels violista i president de l’orquestra, Jordi Cos, “vol acostar al públic un repertori molt gran i presentar la millor música en tots els estils. Per això combinem música clàssica i bandes sonores”. Cos també va incidir en que “el major repte de l’OSV és “fer considerar la música com a instrument de formació de l’individu més enllà del sentit cultural i viure experiències emocionants amb una orquestra autosuficient i autogestionada”.

En aquest sentit, també es reafirmava la filòsofa Marina Garcés a través del seu text de presentació en què apel·lava al sentit de treball cooperatiu de l’orquestra a diversos nivells, la voluntat d’innovació en la presentació dels programes i en el gest de redreçar la música com a eix fonamental –i necessari- de l’existència humana.

Quelcom que, en una encertada i recurrent broma de Joan Oller, director general del Palau, converteix el planter vallesà en “l’Orquestra Innovadora del Vallès”. Una orquestra, recordem-ho, que es presta com a vincles amb entitats sense ànim de lucre i ONG ja que com va dir Jordi Cos, “és indispensable en qualsevol institució cultural, recuperar patrimoni i ajudar a una societat més justa i solidària”.

Albert Ferrer Flamarich
Diari de Sabadell

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet