ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Francesc Perales: “Actuar als Pirineus és un gran estímul per al Cor de la Generalitat Valenciana”

10/7/2017 |

 

El FeMAP acull la cultura valenciana en aquesta edició del FeMAP en què cada cop es van sumant més poblacions i més artistes. Per tant, la presència del Cor de la Generalitat Valenciana és una de les cites més esperades del certamen dels Pirineus. Actuaran el dia 14 de juliol a les 21:00h a l’Església de Sant Esteve de Bagà i el dia 15 a les 20.30h a l’Església de Sant Andreu de València d’Àneu. Divendres 14, el preu de l’entrada inclou la visita guiada “Descobrim el passat medieval de la vila de Bagà”, que es realitzarà a les 18.30h. El Cor interpretarà obres de J. Baptista Comes, B. Cárceres, A. Lobo, T. Luís de Victoria, J. Pérez, M. Navarro. Parlem amb Francesc Perales, director de la formació.

Francesc Perales, director del Cor de la Generalitat Valenciana

Francesc Perales, director del Cor de la Generalitat Valenciana

Aina Vega: Com valora la participació del País Valencià al festival de música antiga més gran d’Europa?

Francesc Perales: Molt positivament. Ho sent com un reconeixement a la nostra tasca per part del festival.

AV: En certa manera, el Cor de la Generalitat Valenciana és el màxim representant de la cultura del país en aquest festival. Com s’enfronten al repte?

FP: Amb il-lusió i treball. Hem escollit un repertori que cantem des de fa temps i que, estic segur, agradarà molt.

AV: Hi ha una voluntat per part de la formació de recuperar patrimoni musical del país, especialment dels segles XVI i XVII. Què és el més gratificant de descobrir les arrels de la nostra cultura musical?

FP: Gràcies a les diferents edicions de les exposicions de “La llum de les Imatges” hem pogut donar a conèixer partitures completament oblidades als arxius catedralicis.

AV: El concert vol ser, essencialment, un petit recull representatiu dels tresors musicals que es guarden als arxius de les catedrals i esglésies més imporants de València. Què me’n diu de la música pagana d’aquella època?

FP: No hi ha cap dubte de la qualitat de la polifonia profana a València. La música dels Cançoners de Gandia o del Duc de Calàbria són una veritable mostra d´això.

AV: Com transmet el Zeitgeist als cantants perquè siguin el més fidel possible a la música de l’època?

FP: Sobre la recerca de l´autenticitat en la interpretació de la música antiga se’n podria parlar molt. Jo vaig estudiar amb Helmuth Rilling, he escoltat molts concerts de grans intèrprets i he llegit molt sobre el tema, principalmet he begut dels escrits de Harnoncourt, Leppard, Dart i d´altres prestigiosos autors .Últimament estic en contacte amb Fabio Biondi i molt identificat amb les seves idees i la seva forma de treballar.

Cor de la Generalitat Valenciana

Cor de la Generalitat Valenciana

AV: Què destacaria com a millor qualitat de Francisco Hervás, tenint en compte que la seva funció és de pianista acompanyant?

FP: A Paco Hervás el conec des de fa molts anys, quan jo era un jove professor de Conjunt Vocal al Conservatori Superior de Música de València i ell era alumne de la meua classe. Era ja molt brillant. Pertanyia a l´Escolania de la Mare de Déu dels Desamparats de València on va aprendre a cantar, a tocar el violí i el piano. En 1992 el vam contractar com a pianista del Cor i puc dir que el grau de compenetració amb ell és absolut. Coneix la meua forma d´assajar i el treball és molt fluid. A més a més té una lectura a primera vista excel·lent.

AV: Claudio Abbado, Rinaldo Alessandrini, Bertrand de Billy, Riccardo Chailly, Valeri Gerguiev, Yehudi Menuhin, Marc Minkowski, Josep Pons, Antoni Ros-Marbà, Alberto Zedda… què s’aprèn d’aquestes figures tan carismàtiques?

FP: El Cor i jo hem aprés molt amb tots els mestres que ens han dirigit. Per a mi és motiu d´orgull haver col·laborat amb aquestes figures. Una experiència impagable, un aprenetatge continuu.

AV: A banda del Cor de la Generalitat Valenciana ha dirigit molts altres cors, des del Coro Nacional de España al Collegium Instrumentale. És bo oxigenar-se treballant amb altres cantaires?

FP: Jo crec que sempre és interessant compartir experiències amb altres cantaires i músics. Per la meua part, els darrers anys he estat absolutament dedicat al Cor de la Generalitat gaudint cada assaig i cada concert. Done gràcies a Déu per poder dirigir a cantaires de tan alt nivell humà, vocal i musical.

AV: Què implica ser membre del Patronat del Palau de les Arts Reina Sofia?

FP: Crec que la meua missió al Patronat és donar el meu punt de vista sobre les qüestions artístiques i musicals del Palau a més de ser la veu del Cor de la Generalitat quan les circumstàncies ho demanen.

AV: I, finalment, quines expectatives té respecte els dos concerts en el marc del FeMAP? Com animaria al públic a venir al concert?

FP: Els vint cantaires del Cor que participen en aquests concerts i jo estem molt il·lusionats amb la nostra participació al festival. Abans érem un cor que actuàvem per tot arreu; ara estem més centrats en l´òpera al Palau de les Arts. Cantar polifonia a capella i, a més a més, ací al Principat, prop dels Pirineus, és un gran estímul per a nosaltres.

Al públic els diria que van a escoltar música de gran qualitat i que anem a fer el possible per gaudir i fer-los gaudir i espere que al futur tinguem més actuacions al festival.

Aina Vega i Rofes
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet