ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Una trobada fructífera

16/7/2018 |

 

Programa: Bach i Händel, una trobada

Lloc i dia: Basílica dels Sants Just i Pastor

J.S. Bach, Sonata núm. 4 en Do menor BWV 1017 i Sonata núm. 6 en Sol Major BWV 1019

G.F. Händel, Sonata en Re Major HWV 371 i Sonata en Re menor HWV 359a

Lina Tur Bonet, violí i Dani Espasa, clavicèmbal.

 

Manllevo el títol d’aquesta crònica del programa del darrer dels concerts del 3r Festival Vespres d’Arnadí de Música Barroca a Barcelona: ‘Bach i Händel, una trobada’. Unir a dos monstres de la categoria d’aquests compositors en qualsevol proposta garanteix, a priori, bon gust i, si a sobre el programa pretén encarar-los, no com a competició sinó com a mostra de com cadascun d’ells explorà les possibilitats formals i expressives de la sonata, l’interès creix.

La violinista eivissenca Lina Tur Bonet i el clavicèmbal català Dani Espasa, alma mater juntament amb l'oboista Pere Saragossa de Vespres d’Arnadí, van saber ressaltar mitjançant una tècnica exquisida la manera en què Bach basava en el contrapunt i en l’estructura interna de les obres el seu art, mentre Händel posava l’accent en la melodia; com el primer repartia el protagonisme de les veus entre ambdós instruments, mentre el segon es concentrava en el violí deixant al baix continu el seu paper secundari clàssic. 

La voluntat no gaire oculta del programa de ressaltar aquestes diferències estilístiques fou del tot assolida a través de dos exemples per cap d’una forma tant oberta com la sonata per a clavicèmbal i violí possibilitant, encara que imaginàriament, aquella trobada que mai arribà a produir-se entre els dos genis que, tot i néixer a tocar i en poques setmanes de diferència, tingueren dues trajectòries vitals i d’estil tant i tant diferents. Tot un encert ja que res millor per entendre l’alçada de Bach, protagonista del Festival d’enguany,  que comparar-lo amb un digne reflex i poder així palesar els matisos i diversitat de la música de cambra del barroc d’origen alemany.


Ignasi Albors
Catclàssics

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet