ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Amb l'epidermis a punt

12/6/2018 |

 

Programa: Obres de Jarre, Xostakòvitx i Txaikovski

Lloc i dia:Teatre de La Faràndula de Sabadell

Obres de Jarre, Xostakòvitx i Txaikovski.

Wolfgang Emanuel Schmidt, violoncel. OSV. James Ross, director.

Teatre de La Faràndula de Sabadell. 8 de juny de 2018. 

 

L’etapa de James Ross al capdavant de l’OSV, almenys aquesta primera temporada, es pot caracteritzar per una consolidació del so de conjunt eixamplant una regularitat i qualitat que ve d’abans i ara esdevinguda el mínim indispensable. Ross és un director que deixa fluir la música com a bon preparador i resulta hàbil en l’amaratge de la intel·ligibilitat i la vitalitat. El setí i la unció en l’epidermis de l’OSV són innegables i aplaudits. La integració i la claredat de les parts en el tot, també. Les seves són recreacions correctes en aspectes formals i tècnics, expositives i contenen algun subratllat particular. En ocasions, però, amb menys relleus discursius dels exigibles a l’orquestra avui dia.

L’exemple més clar va raure en el tractament del tema principal del quart moviment de la Simfonia núm. 2 de Txaikovski. La seva insistent aparició tendia al caràcter festiu o solemne, amb caigudes tensió per estar manllevada de la subversió obsessiva i angoixant d’un final que en determinats passatges anticipa la fatalitat i la inestabilitat psicològica de les simfonies de maduresa. I encara que algunes transicions estructurals (també del moviment inicial) apuntaven cap a un idiomatisme més ric i a les neurosis del compositor, la pàgina es va percebre com un notable exercici ben concertat en contratemps, síncopes i jocs dialèctics entre famílies instrumentals sobre un mateix motiu musical.

En aquest sentit la digressió entre els tutti orquestrals i les intervencions solistes dels primers faristols (trompa, flautes, clarinet, fagot) van sumar mèrits als spicatti sonors i rústecs de la corda, la motricitat a l’Scherzo o un Andantino marziale més proper a un allegretto d’agraït punt enjogassat.

Un solista de nivell

A la primera part el Concert per a violoncel i orquestra Op. 107 de Xostakòvitx i el violoncel·lista Wolfgang Emanuel Schmidt van dominar, després de la suite sobre la banda sonora musical del film Doctor Zhivago de Jarre. Una música, per cert, molt ben escrita i instrumentada que confirma el ganxo de l’OSV en programar música de cinema com a eix temàtic de la seva temporada.

Schmidt es pot considerar un altre dels solistes que visiten l’OSV amb una trajectòria de prestigi –també director d’orquestra-, sense ressò mediàtic tot i resultats esplèndids. Va oferir una interpretació intensa, introspectiva i tècnicament excel·lent d’una obra que és un ‘tour du force’ constant pel solista. Amb un considerable ús del vibrato i un cert expressionisme, va brodar passatges propers al silenci –no prou respectat pels estossecs del públic- com l’inici tercer moviment, entès com la crònica d’una resignació convertida en frustració.

D’altra banda, la concertació del primer i quart moviments va ser tan eficient com exquisida la depuració tímbrica del segon (magnífica l’acompanyament velat de les cordes) en una lectura sense caràcter sardònic en la marxa macabra que obre l’obra. El seu bis amb la Marxa per a nens de Prokófiev tancava un cercle rus alhora que era l’única propina d’un concert que tancava temporada a Sabadell. L’endemà al Palau, amb alguna mancança més resolta, l’OSV tampoc va acomiadar la temporada amb un bis.  

Acordant

És obvi que els diversos projectes pedagògics de l’OSV fan més pel futur i la difusió de la música que algunes orquestres o destacades institucions culturals catalanes. Un exemple és la iniciativa Acordant que, per segon any durant aquest curs i amb el suport de l’Ajuntament de Sabadell, ha estimulat l’ensenyament i contacte d’alumnes de quart i cinquè de primària amb la música de manera altruista. El vídeo previ així ho mostrava. 


Albert Ferrer Flamarich
Diari de Sabadell

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de