ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Tomé Olives al cicle d'orgue de Sabadell

23/1/2018 |

 

Programa: Obres de Buxtehude, Cabanilles, Bach, Händel, Mozart, Schubert, Franck, Boellmann, Rheinberger i Olives.

Lloc i dia:Església de Sant Feliu de Sabadell

Obres de Buxtehude, Cabanilles, Bach, Händel, Mozart, Schubert, Franck, Boellmann, Rheinberger, Olives.  

Tomé Olives, orgue.

Església de Sant Feliu de Sabadell, 20-1-18.

 

 

En la cita mensual organitzada per l’Associació Amics de l’Orgue de Sabadell a l’Església de Sant Feliu, l’organista menorquí Tomé Olives va oferir diumenge un recital heterogeni amb repertori litúrgic, obres per a orgue i altres peces més populars (entrada la Reina de Saba de l’oratori Salomon de Händel), alternant entre obres de sonoritat opulent, majestuosa i proto-orquestral amb altres més temperades que exploraven altres registres de l’orgue. Un exemple va ser l’espatarrant Batalla Imperial Corrente Italiana del valencià Cabanilles, dins la tradició hispànica, contrastada per l’Adagio de la Sonata per a Glockenspiel de Mozart.

 

Olives va configurar una proposta variada, ordenada cronològicament que, com a intèrpret va equilibrar amb una cura especial per la cantabilitat i el color, sense manllevar els moments proteics i expansius. Entre els encerts de sofisticació tècnica cal citar la Xacona i la Passacaglia de Buxtehude, una Pastoral de Franck, Prière a Notre Damme de la Suite Gòthica de Boellmann o la Passacaglia de Rheinberger. Tres pals de paller de la literatura per a l’instrument. Per acabar, diverses composicions pròpies com Capseta de música, Chinatown, Marxa fúnebre demostraven un estimable talent creatiu amarant-se de la pentatonalitat com a modalisme en la segona i d’una suggerent tensió i dramatisme en la tercera, en memòria del recentment traspassat orguener Joan Carles Castro.

 

Certament, no és fàcil gaudir d’un cicle d’orgue com aquest i la proposta d’Olives afermava la validesa d’un projecte que, sessió a sessió, aplega un públic divers: des de visitants puntuals a espectadors fidels. Per aquest motiu seria bo incloure una breu presentació de les obres, especialment quan en el programa de mà no queden ben explicitades la procedència d’aquestes.


Albert Ferrer Flamarich
Diari de Sabadell

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet