ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Magnífica 'Passió' de Bach al Palau amb René Jacobs

12/4/2017 |

 

Programa: La Passió segons Sant Mateu, de J.S. Bach

Lloc i dia:Palau de la Música Catalana

El carismàtic director commou el Palau al capdavant del RIAS Kammerchor, l'Akamus i els brillants solistes

Magnífica 'Passió' de Bach al Palau amb René Jacobs

ANTONI BOFILL

Era una de les cites més esperades de la temporada. La recreació de la 'Passió segons sant Mateu', un dels monuments sacres de Johann Sebastian Bach, a càrrec del carismàtic René Jacobs (Gant, Bèlgica, 1946) dirigint el RIAS Kammerchor, l’Akademie für Alte Musik Berlin (Akamus) i un brillant elenc de solistes, va commoure el públic que va abarrotar el Palau de la Música Catalana. El perfecte acoblament de les formacions i l’elevada tensió dramàtica d’aquesta versió de l’obra més àmplia del geni barroc van portar l’oratori a un cim de bellesa i emoció difícils de superar. La vetllada, de prop de tres hores de durada, va acabar amb reiterades aclamacions als seus protagonistes.

Jacobs, enemic de la rutina, parteix sempre de la frescor de les fonts originals per explorar les possibilitats de millora de la transmissió del llegat dels compositors. Aquesta immensa 'Passió', basada en el text evangèlic de sant Mateu, centra el relat en el patiment i la mort de Crist exposada amb tot luxe de detalls, al contrari de l’anterior de sant Joan, en la qual la visió del trànsit del Redemptor cap a la crucifixió és més meditativa.

ESTRATÈGIA DEL DIRECTOR

Partint d’aquesta òptica, el director va voler accentuar el clímax de la tragèdia i per aconseguir-ho va situar els vuit cantants solistes barrejats amb el doble cor de 18 integrants que representen les turbes. Amb aquesta estratègia va aconseguir edificar un so molt més dramàtic. Perquè l’objectiu es complís, va comptar també amb l’excepcional nivell instrumental de l’Akamus, distribuïda com a doble orquestra i situada a l’escenari al darrere de cors i solistes. El treball de les seves diferents seccions, posant-se al servei de l’equilibri conjunt, va contribuir que la projecció sonora de l’extraordinària coral RIAS i la dels protagonistes dels diferents rols es multipliqués. Amb tot això, la narració va arribar a un clima d’envoltant espiritualitat.
 

Com és sabut, no hi ha una bona 'Passió' sense un Evangelista de talla i aquesta versió va comptar amb un dels millors. El reconegut tenor Julian Prégardien va superar les expectatives posades en ell mostrant una expressivitat en el fraseig de primera, idònia per transmetre la intensitat del drama. Estupenda va ser també l’aportació del baix Johannes Weisser, qui recolzat per la corda va encarnar un Jesús ple de càlids accents. Dins del bon nivell general va destacar la lluminosa bellesa del timbre del contratenor Benno
Schachtner
, un cantant cridat a aconseguir grans metes.
 

La versàtil soprano Sunhae Im i la contralt Kristina Hammarström van ser altres veus destacades d’un elenc que va recrear els diferents personatges d’aquesta magna obra. Jacobs, amb una direcció allunyada d’ostentacions exhibicionistes, va portar a bon port aquesta 'Passió' superant la complexitat d’una estructura polifònica plena de tensions harmòniques.


César López Rosell
El Periódico de Catalunya

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de