ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

60 anys i una cinquantena de músics

20/12/2016 |

 

Programa: Obres de Brahms i Txaikovski

Lloc i dia:Teatre Principal de Sabadell

Temporada de Cambra de Joventuts Musicals de Sabadell

Orquestra Simfònica de Joventuts Musicals de Sabadell. Frederic Oller, director musical. 

 

Per tancar l’any de celebracions del seixantè aniversari de Joventuts Musicals de Sabadell, l’entitat va presentar oficialment l’Orquestra Simfònica de Joventuts Musicals de Sabadell sota la direcció de Frederic Oller. Es tracta d’un projecte que canalitza les aspiracions de formació i interpretació de joves i no tan joves músics, alguns ja observats en les darreres edicions de la Jove Orquestra Simfònica del Vallès. Ambdós són models de projectes divergents en calendari i parcialment en objectius, però convergents en finalitats pedagògiques i ubicació. L’OSJMS, però, neix com una formació oberta, com un espai on músics poden tocar de manera no professional però amb nivell. Quelcom que a la ciutat i en molts altres indrets de la geografia espanyola és pràcticament impossible en el terreny simfònic, mentre que en el coral presenta més facilitats.

El seu funcionament sense retribució econòmica pels seus integrants també condiciona el nombre d’aparicions públiques: el planter no treballarà regularment si no per stage, per projectes, durant 3 o 4 dies molt intensos. I aquesta intensitat va ser coronada per Frederic Oller amb un programa ambiciós que reunia les úniques danses hongareses (núms. 1, 3 i 10) orquestrades per Brahms i la Simfonia núm. 4 de Txaikovski. Prescindint de les dificultats d’afinació i conjunció en cordes, trompes i equilibri del so en alguns tutti, cal lloar la secció de trompetes, el timbalista –amb un gran futur- i la família de les fustes senceres tant en les individualitats com per parelles i en bloc per un resultats tècnicament i expressiva ferms, evidenciant l’enorme preparació tècnica de la majoria de músics nostrats. En aquest sentit el tercer i quart moviments van ser els més ben executats des de tots els aspectes: dialèctica entre seccions, pulsació i ritme, idiomatisme, color, equilibri de seccions i transparència de textura, etc. Quelcom arrodonit per la coda de la simfonia intensa, febril, conjuntada i de potencia desfermada.

Igualment satisfactòria, la sardana Migjorn de Manuel Oltra va sonar de bis en estrena a Sabadell. De fet, la mateixa formació va oferir la “première” mundial l’estiu passat en la cloenda de les 51.es Jornades Internacionals de Cant Coral 2016 al Palau de la Música Catalana. Una peça que atesos els resultats podria encapçalar el següent projecte: un monogràfic Oltra en cooperació amb alguna de les diverses discogràfiques catalanes fincades a Sabadell.

D’altra banda, l’acte reafirmava el caràcter emprenedor i cívic de la ciutat, cada vegada més ben refermat per una regidora de cultura, la sra. Montserrat Chacón, de qui s’ha de reconèixer la seva regularitat en concerts i activitats musicals de la ciutat. Un caràcter també palès en el deure de presentar gent jove en cambra, simfònica, jazz i músiques del món; alhora que en una temporada de qualitat i fidel al segell de la ciutat que converteix l’entitat comandada per Joana Soler en una de les més potents joventuts Musicals de Catalunya.


Albert Ferrer Flamarich
Diari de Sabadell

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet